Toen kunstenaar Timber werd gevraagd om een muurschildering te maken voor de Tuin van Croese, hoefde hij geen seconde na te denken. “Supervet,” zei hij meteen enthousiast. Het werd zijn grootste muurschildering tot nu toe. Erg spannend, maar vooral een droom die werkelijkheid werd. “Ik had al heel lang gezegd dat ik dat ooit wilde doen. Voor mij was het echt een primeur.”
De uitnodiging kwam via CityCanvas en de gemeente. Uit een selectie portfolio’s werd zijn werk gekozen, mede dankzij zijn fascinatie voor botanische tekeningen. “Ik zat toen al in een creatieve fase waarin ik veel met bloemen en planten bezig was. Dat sloot mooi aan bij het idee voor deze plek, die moest veranderen in een groene oase.”
Samen met buurtbewoners ging hij op zoek naar verhalen. Iemand uit de wijk had zelfs een website vol historische weetjes gemaakt. Zo ontdekte Timber dat hier vroeger een paardenrenbaan lag. “Er was een foto van een man die over een muur springt, met diezelfde huizen op de achtergrond. Dat soort dingen inspireerden me.” Het hoefijzer dat je nu in het kunstwerk ziet, verwijst naar die tijd. “Maar het is ook een grapje, want in die vorm zit ook een U als in: Utrecht.”
De muurschildering zit vol met dat soort details. De bloemen verwijzen naar het groen van vroeger én de toekomst, maar ook naar de diversiteit van de stad. “Het is een soort fantasieboeket. Sommige bloemen zijn echt, andere heb ik gewoon verzonnen. Alle kleuren en vormen lopen door elkaar, net als in een stad.”
Het maken van zo’n groot kunstwerk vroeg om een slimme aanpak. Timber maakte een ‘doedelgrid’ op de muur, een raster van kleine tekens. “Zo wist ik precies waar elk detail moest komen. Als je ook maar een paar centimeter verkeerd zit, klopt je hele ontwerp niet meer.” Met rollers, kwasten kleurde hij het werk in, terwijl buurtbewoners langsliepen, keken, vroegen en praatten. “Je bent de helft van de tijd ook gewoon aan het kletsen.”
Wat hij mensen wil meegeven als ze door de tuin lopen en zijn schildering zien? “Verdwaal er even in. Neem de tijd om te kijken. Er zit zoveel in verstopt, van grapjes tot historische verwijzingen. Het is druk en kleurrijk, maar juist daardoor kun je er steeds iets nieuws in ontdekken.” En misschien, wie weet, komt er ooit nog een vervolg.
Timbers werk is te volgen via Instagram: @timbersommerdijk
